söndag 30 oktober 2011

ALKOHOLFRITT RÖTT




Läste i en mattidning om en vinkritiker (eller vad nu dessa går efter för titel) som sade sig äntligen kunna rekommendera ett alkoholfritt rött vin. Natureo är namnet. Jag har testat.

Till att börja med, ett alkoholfritt rött vin går aldrig att jämföra med ett vanligt. Aldrig! Men för att vara druvsaft så är det faktiskt det bästa jag smakat. Bra är att ta i men det kan passera med ett ok. Ska du testa något rött vin utan alkohol, köp detta. Ett plus är att det finns även på liten flaska.

Natureo Free Syrah

4 kommentarer:

  1. Åh vad bra! Eftersom de få alkoholfria viner jag provat smakat "rävgift" är det bra att få tips från någon som håller sig uppdaterad :) Vet du förresten hur detta fungerar som matlagningsvin?

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag vill minnas att det finns ett hyfsat alkofritt rosévin också, men kan inte för mitt liv komma ihåg vad det heter...

    SvaraRadera
  3. Det var en klok fråga. Fungerar alkoholfritt som matlagningsvin. Jag vet faktiskt inte. Det funkar säkert men det blir knappast lika bra - tror de alkoholhaltiga versionerna blir mer mustiga & fylliga. I min fantasi känns det iaf så. Jag tänker att syran saknas. Men jag tänker kanske fel. Det finns ju sån där matlagningsvin/rödvinsvinäger att köpa på affären. Det sägs ju funka som substitut. Men även där kommer jag till korta då jag aldrig har testat. En annan intressant fråga (tycker jag) är om det finns lika mycket antioxidanter i alkoholfritt rött vin?

    SvaraRadera
  4. Och bara för att ännu en gång klargöra. Alkoholfritt & alkoholhaltigt vin går inte att jämföras. Men Natureo kan iaf passera som lite lyxigare saft. ;)

    SvaraRadera