lördag 8 oktober 2011

ALLTID FRISK - ALDRIG SJUK

Idag utmanar jag ödet. Bring it förkylning!

När jag påbörjade min medicinering med Aztioprin, sa min läkare till mig att en nackdel med den var att immunförsvaret försämras. Vanliga folksjukdomar, såsom förkylningar och dylikt, skulle därför bli något jag skulle bli än mer utsatt för. Sjukdom ger mer sjukdom alltså. Orättvist!

Jag är den minst sjuka personen jag känner, trots att jag ju faktiskt är sjuk hela tiden. Senaste fem åren har jag drabbats av en lätt förkylning om året, max. Och då med betoning på lätt.  

Min sambo ligger just nu & feberyrar. I en månads tid har han nu kämpat mot en förkylning. Han har segrat två gånger och nu är den tillbaka med besked en tredje gång. Själv har jag varit lite snuvig och jag har eventuellt känt av halsen i slutet av arbetsdagarna denna vecka.... tror jag, om jag verkigen känner efter dvs.

Som gymnasielärare träffar jag mycket människor, jag svettas tillsammans med andra på gymmet och med katt & sambo så har jag ingen fristad utan bakterier. Jag borde vara sjuk oftare.

Det finns säkert bra förklaring till varför jag är så lyckligt lottad. Jag har arbetat på ett lasarett samt befunnit mig i skolmiljö senaste 10 åren, jag tränar regelbundet både ute och inne plus att jag äter nyttigt. Många bäckar små.

För fem år sedan började jag äta mer ekologisk mat. Då hände något i min kropp. Första två åren var jag inte sjuk en enda gång. Då åt jag ekologisk mat slaviskt. Efter ett tag kände jag att det krävdes för mycket att vara så manisk gällande kosthållningen att jag lättade lite på mina egna "regler". Bra för sinnesfriden. Nu äter jag lagom mycket ekologiskt. Saker jag intar ofta är fortfarande kravmärkta i mitt kylskåp eller skafferi; havregrynsgröt, te, kaffe, mjölk, mjöl, bregott och så vidare. Jag får dock inte längre dåligt samvete om jag köper annat. Lagom är visserligen tråkigt svenskt, men i detta fallet också bäst.

Det är omöjligt att veta om "min goda hälsa" beror på min kosthållning men för mig talar min friskhet för sig själv. Efter första ekologiska året insåg jag helt plötsligt att det var länge sedan jag var sjuk. När jag tänkte efter insåg jag att starten för detta inföll vid samma tidpunkt som då jag började med KRAV-kost. Ett år senare var jag tvungen att konstatera samma sak igen.

Det är visserligen dyrt att köpa ekologiskt men det är dyrt att vara sjuk också. Väldigt dyrt! Därför väljer jag att fortsätta med KRAV-märkta varor.

Placebo eller inte, you decide, men jag tror på KRAV.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar