lördag 15 oktober 2011

MINDRE ALKOHOL, MER VÄLGÖRENHET

Och här kommer en moralpredikan...

Sedan jag (nästan) slutade dricka alkohol har jag börjat se världen på ett annat sätt.

Har ni någon gång tänkt på att fulla människor alltid pratar om samma saker? Om och om och om igen! Det spelar ingen roll om det är en man eller kvinna, det är ändå samma gamla tjat. Den här nonchalansen som många lägger sig till med då de är onyktra tycker jag också är otroligt ledsamt för alla i närheten. Fulla människor = ointressanta människor.

Jag har också börjat notera hur mycket pengar människor lägger ut på alkohol. Har ni följt med någon som ska på Systemet och stått vid kassan och sett de mängder människor köper? My God!! Ett fåtal i kön köper en flaska vin eller två och det ser trevligt ut. Det ser ut som att de ska hem och laga en god middag som vinet ska avnjutas till i trevligt samkväm. Men sedan har vi då den stora massan som bär hem backar med öl, toppad med stora flaskor Absolut vodka och några cider eller en whisky på det. Det ger mig ett lätt illamående och ont i höger sida. Bakis by observing!

Jag önskar att man åtminstone en gång om året, införde en lördag, där alla som handlade på Bolaget skänkte bort samma summa till välgörande ändamål. Har man råd att dricka upp sina pengar så har man råd att skänka bort pengar till mer behövande människor. Surtanten i mig tycker dock att denna dag borde infinna sig en gång i månaden men det inser jag är en utopi.

Värt?

3 kommentarer:

  1. De pengar folk lägger på systemet är nog en fis i rymden om man jämför med hur mycket de gör av med på en krogkväll...!

    Håller bara till viss del med angående fulla människors trista beteende. Visst finns det en hel del som blir både enkelspåriga och otrevliga, men i rätt sällskap så kan det vara precis lika trevligt med som utan alkohol, och tvärtom så klart! ;-)

    Det som jag tycker kan vara lite trist är att det inte är accepterat i alla sällskap att göra ett eget val. Att man inte alltid kan välja att inte dricka utan att ifrågasättas. Av någon anledning är det några som känner sig hotade av den nyktra i sällskapet, såvida inte denne är uppenbart gravid eller designated driver.

    SvaraRadera
  2. Oj, jag hade inte ens tänkt på det här med krogbesök. Förmodligen för att jag inte går ut så ofta numera.

    Och jag hoppas att min kommentar om att "fulla människor är tråkiga" inte missuppfattas. Naturligtvis beror det på graden av fylla. Jag tycker fortfarande att väldigt fulla människor är enkelspåriga & bara tjatar om förhållanden (bra som dåliga), hur mycket de älskar allt & alla samt att de gör allt för att visa hur smarta de är... Men sedan finns det de som njuter av alkohol lagom. Som dricker för att det är gott eller använder det som socialt smörjmedel. Rätt sällskap som du säger!! Jag vill verkligen inte att "dessa människor" ska känna sig träffade.

    Appropå det sista du skriver. Senaste personalfesten jag var på sa en kollega till mig: "Susanna du verkar ju vara den perfekta kvinnan. Vacker, trevlig, bakar & lagar mat, tränar, jobbar... men du dricker ju inte!?". Vad svarar man på det? Tack? Med tanke på att det var underförstått att jag var lite konstig så skulle jag inte tro det.

    SvaraRadera
  3. Ja men exakt! Haha du borde ha kontrat med "Ja se där, jag är smart också! :D

    Ps. Det "hoppar upp" en lite skum lösenordsgrej när man går in här. Den går att klicka bort utan lösen, tänkte bara kolla så att du var medveten om detta?

    SvaraRadera