söndag 17 mars 2013

SKINCEUTICALS

Mitt hjärta klappar för Dermalogica men jag har tvingats byta hudvårdsserie. Jag vet inte vad jag tycker om det än.

Plus & Minus med serien:

- Den är BETYDLIGT dyrare.
- Svår att få tag på (ännu).
-  Fler moment vid morgon- & kvällstoaletten.
- Har ej hittat en dagcreme jag gillar.

+ Verkar funka bättre.

När jag avslutade senaste Duac-kuren var min hud på hals & bröst fin men totalt uttorkad. Ungefär som ett sandpapper. 2 veckor senare hade jag finnar överallt. Stora vita, variga finnar. Sånna man inte ska klämma på men som spricker av sig själva bara man vidrör dem.

Jag besökte en hudvårdssalong i Göteborg där jag fick tala med en kvinna, som iaf verkade ha mycket erfarenhet. Hon tittade på min hud & sa de där magisk orden "så där ska du inte behöva ha". Ord som jag, ursäkta att jag låter lite bitter, aldrig hört yttras av en läkare. För jag hävdar fortfarade att människor mest ser detta som en utseende-grej medan jag försöker förklara att det gör ont & det kliar kopiöst. Det går inte att jämföra med att få en finne eller två ibland utan när en större yta är angripen av små varblåsor, ja, då gör det ont. Och det är besvärligt. Iaf i Sverige i vårt klimat där man måste ha jackor & halsdukar. Det skaver, kliar, blir varmt, & finnarna går sönder, vilket är äckligt & gör ont. De läkare jag har mött har inte sett detta som ett problem utan mest som något som "inte är så farligt" & att jag kan prova Duac. Ett läkemedel som jag faktiskt har blivit sämre av efter att ha använt den.

Hudvårdsterapeuten rekommenderade denna serie. Främst de serum som de för & linjen blemish + age. Denna serie ska vara mer potent än Dermalogica. Hon tyckte också att det var viktigt att försöka bromsa upp nybildandet av de förstorade talgkörtlar jag har. I dagsläget tyckte hon att de var för små för att ta bort så hon rekommenderade hellre att jag försökte få kontroll på dem genom denna serie samt en hemmapeeling från Mene&Moy (tror det stavas så).

En veckas användning senare så måste jag säga att de stora, vita inflammerade varblåsorna är borta & en del av pormaskarna är borta på halsen & bröstet. Det uppkommer fortfarande nya finnar men de är mindre & försvinner fort. Jag tänker inte ropa HALLELUJA ännu för jag känner min hud. Jag vet att den brukar vara lurig & vänja sig fort. Adapt and overcome är dess slagord. Men jag ska fortsätta använda serien (nu då den ändå är inköpt). 3 månader sägs det att det tar innan huden har vant sig vid något nytt. Om det fungerar är det värt pengarna - trots att minustecknena överväger.

Som sista parantes kan jag också berätta att dag- & nattcremen jag har blivit rekommenderad är i mitt tycke alldeles för fet... eller fuktig skulle nog terapeuten kalla den. Jag vet att fukt är bra men jag tror ändå att jag ska testa den som egentligen är för människor med fet hy. Kanske den faller mig bättre i smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar