torsdag 21 mars 2013

Antiinflammatorisk kost

Jag har börjat läsa in mig på antiinflammatorisk kost. Mycket är självklart & påminner om många dieter.

- Minimera sockerintaget. Om du väljer att söta din kost, välj bra alternativ.
- Drick mycket vatten.
- Ät mindre kolhydrater.
- Ät mer grönsaker.
- Ät frukt men inte för mycket pga att de är söta.

- Motinera mera!
-Undvik stress!
- Ät ekologiskt!

Självklart tycker jag är bra. Det är enkelt. Men ändå glömmer jag eller prioriterar bort det.

Nu försöker jag dricka ännu mera vatten. I rent vatten blir det 1 1/2 liter varje dag. Detta späs dock på med te & ibland någon alkoholfri ekologisk öl. Jag försöker hålla mig borta från läsk helt. Jag äter grönsaker & frukt ofta & mycket. Godis har jag dragit ner på rejält även om jag vet att jag inte kan vara utan. Chips likaså.

- Vitlök likaså ingefära är antiinflammatoriska kryddor. Välj helst det ekologiska alternativet.

Jag gör mycket smoothies. Eko soyamjölk med lite bär & ingefära. Igår till lunch blev det björnbär. Jag tillsatte även ljunghonung (som ska vara minst lika bra som manukahonung - fast billigare), inte för att söta utan för nyttigheten. Jag köper färsk, ekologisk ingefära & kör i smoothieblendern. Nej, du behöver ingen råsaftcentrifug till ingefärna. Kör den bara "hårt" i mixern. Det kan bli någon klump kvar men vad för det? (Jag förstår inte heller de som passerar bär för att få bort kärnorna? Det tillför ju fibrer.)

Det var några små tips. Självklara visst, men se det som en påminnelse.

4 kommentarer:

  1. Tack! Lever också med AIH, trevligt med tips, man känner sig maktlös kostmässigt mot sjukdomen. Man blir automatisk rädd om sin lever, jag känner mig osäker på höga doser av tex.gurkmeja/ingefära/lakritsrot, har ni fått bättre resultat på Alat och Asat efter användandet?

    SvaraRadera
  2. Tack! Lever också med AIH, trevligt med tips, man känner sig maktlös kostmässigt mot sjukdomen. Man blir automatisk rädd om sin lever, jag känner mig osäker på höga doser av tex.gurkmeja/ingefära/lakritsrot, har ni fått bättre resultat på Alat och Asat efter användandet?

    SvaraRadera
  3. Jag får ofta sämre resultat då jag äter & lever nyttigare. Jag tror att det bästa är att starta upp lite lätt & sedan öka successivt så att kroppen får vänja sig. Det är säkert också olika från person till person & från kropp till kropp. Vi är ju alla olika.

    Dessvärre är detta ett otydligt svar men det är nog dessvärre också olika för alla. En del som drabbas av denna sjukdom har ju hemska symptom & problem medan andra har mindre. Det är nog upp till var & en att testa & försöka göra det bästa av situationen.

    Vänligen!
    //Susanna

    SvaraRadera
  4. Tack för inläggen.Lever sen 9år med diagnosen sig. Äter för mycket choklad och kakor svårt att sluta. Har frågat om kosten vid läkarbesök men inte fått något konkret svar vara att jag inte ska ta något kosttillskott.Mina eden är bra ut nu. Vänligen Ingrid

    SvaraRadera