torsdag 6 september 2012

HEJ 2011!

Jag har verkligen inte saknat dig. Faktum är att jag hoppades slippa dig resten av mitt liv.

Det började för 3 veckor sedan, precis i skolstarten. Stress tänkte jag, då de första finnarna dök upp på bröstet, men sanningen är att det enda som stressat mig senaste tiden är just min hud = acneutbrottet på bröstet. Just nu verkar det sprida sig ner mot magen, lite på ryggen & halsen.

Hormoner tänkte jag sedan. Men den tiden är också passerad.

Så, något är helt klart fel. Dåliga provsvar, dålig hud. Det känns inte bra alls.

Det enda jag ens kan misstänka är den hälskost jag sista tiden ätit.

Tänk att jag ska ha så dåligt minne. Kanske tur att jag har en blogg numera. Därför, note to self - ät inte omega 3 eller omega 6. Sant eller ej men jag vill dra mig till minnes både acne & dåliga provsvar sist jag åt omega 6. Denna gång gäller det omega 3 så kanske det har samma effekt?

För andra bra, för mig dåligt. Kanske!

Nu ska jag lära mig, en gång för alla. Jag bannlyser därför all hälskost. Och bjuder in tröttheten istället. Förhoppningsvis bättre hy & bättre provsvar som följd. Kanske!?

Låt det vara så enkelt för just nu gör en kram ont. :(

7 kommentarer:

  1. Hoppas att provsvaren bara står för en tillfällig svacka! Är själv livrädd för hälsokostpreparat, det finns så många läkemedelsinteraktioner och forskningen på preparaten kan verkligen variera. Hoppas att du har rätt i att Omegan är boven så att proverna stabiliseras och hyn lugnar ned sig. Skickar positiva tankar och håller tummarna!

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Så intressant att hitta din blogg! Jag fick diagnosen AIH för 8 år sedan, när jag var 24 år. Nu jobbar även jag som gymnasielärare. Kommer nog att följa din blogg framöver:). Ha det så bra!

    SvaraRadera
  3. Tack E! Det var precis det jag behövde höra om hälsokost. Jag fattar uppriktigt sagt inte varför jag inte kan hålla mig borta från hälsokost trots att jag egentligen vet att det nog är dåligt för mig. Det är märklig tnog så att jag glömmer mellan gångerna att det påverkat mina prover & min hy. Jag tror jag får skylla på selektivt minne & Anna Skipper typ.

    Sambon misstycker iaf inte då jag, på helgerna går omkring i urringade (URRINGADE!) tröjor för att "lufta" huden & förhindra att det kliar under tyg. ;) Och jag å min sida har shoppat två nya tröjor med hänsyn till acnen & jobbet - inte low cut denna gång. Alltid kul med en anledning att shoppa. SÅ man får väl hitta ljusglimtarna i det lilla.

    SvaraRadera
  4. Hej Krisse!

    Jag tycker alltid att det är roligt med nya läsare. Då känns det som att syftet med att jag skriver uppnås. Sedan är det också kul att komma i kontakt med andra som har AIH. Det gör att iaf jag känner mig mindre "ensam".

    Så välkommen!

    SvaraRadera
  5. Tackar:). Jag kände mig också ensam i början. Otroligt nog upptäckte jag efter ett tag att en av mina kollegor faktiskt hade genomgått en transplantation till följd av AIH och det har verkligen varit bra att kunna prata med henne, som vet vad allt handlar om. Jag blev därför även glad när jag hittade denna blogg:)! Hoppas du får en trevlig helg.

    SvaraRadera
  6. Du är LÅNGT ifrån ensam. Många satsar ju på hälsokost för att det låter bra och hoppingivande. Ska inte säga att all hälsokost är fara å färde men det finns en del riktiga interaktionsbovar. Men du, när du träffar din läkare, nämn Omegan och fråga om han tror att det kan vara en biverkan, i så fall ska det ju rapporteras till läkemedelsverket som misstänkt biverkan vilket kan bidra till att andra slipper drabbas :)

    Haha kan tänka mig det ;) Ja retail therapy är aldrig fel!

    SvaraRadera
  7. Bra idé att säga det till läkaren. Det ska jag defintivt göra. Och som sagt, aldrig ALDRIG hälsokost igen. Jag tror ¨på "kraften" av bra & nyttig mat mer än hälsokost så det får bli mer av de varan istället. Jag ska bara rida ut den här stormen först. Har för mig att det brukar ta en månad innan det har gått ur systemet. 1 week down... too many to go. Puh!

    SvaraRadera