onsdag 11 januari 2012

GYN - CELLFÖRÄNDRINGAR

Jag kommer att skriva om 2 gynekologiskt relaterade saker närmaste tiden. Den ena är urinvägsinfektioner, den andra är cellförändringar. Endast det sistnämnda vet jag är relaterat till AIH (eftersom en gynläkare berättade det för mig) & det är också där jag kommer att börja.

Alla kvinnor i Sverige, som har besökt en gynekologisk mottagning, vet nog att vi behöver gå på cellprovskontroller med jämna mellanrum. Där tas ett prov för att kolla om det finns cellförändringar. Detta kan man enkelt förklara genom att säga att det är en sorts förstadie till cancer. Det är dock rätt vanligt & många kvinnor drabbas av detta. De allra flesta blir också friska från detta, en del med behandling & en del utan.

Cellförändringar orsakas av ett virus som överförs sexuellt. Detta virus är världens mest sexuellt överförbara virus. I vårdguiden (på nätet) står det att risken att bli smittad av detta virus någon gång i livet är 50-80%. Att cellförändringar är en sexuellt överförbar sjukdom tycker jag att det har talats ganska tyst om. Jag visste i alla fall inte jag om det innan jag själv drabbades av detta.

Av de som drabbas av detta virus så läker de flesta av dessa infektioner ut av sig självt. Endast 10% går vidare till kroniska tillstånd. Chansen att drabbas av cellförändringar är naturligtvis högre ju fler partners du har haft. (Personligen har jag verkligen inte haft många.) Att drabbas av ett kroniskt tillstånd av detta virus är högre om du är rökare, lästa jag nyss. (Det är inte jag.) Slutligen är det visst en ökad risk för att människor med AIH ska uveckla detta kroniska tillstånd. (Här kommer då jag in.)

Som vanligt tycker jag att detta säger sig självt. Detta är ett virus & då de som har AIH äter medicin som sätter ner immunförsvaret är det inte så konstigt om vi är mer drabbade av detta. Våra immunförsvar har inte riktigt det som krävs, i många fall, för att bekämpa viruset på egen hand.

Detta virus kämpade jag emot i 2-3 år av mitt liv. Åtminstone 3 biopsier, 3 nästan 4 koniseringar (tror jag det heter) och en massa cellprover senare så är jag frisk.

Nästföljande inlägg kommer att beskriva hur jag upplevde biopsierna & koniseringarna.

1 kommentar:

  1. Jag hoppas och tror att informationen kommer att förbättras i och med att HPV-vaccinet sedan 2010 är med i allmänna vaccinationsprogrammet. Det är så klart en klen tröst och jag slås ofta av hur mycket information av stor vikt för individen som man ...inte vet.

    Man bombarderas med information om uppror i TV-huset och Marit Björgens överarmar, men hur många vet hur våra socialförsäkringssystem fungerar? Till exempel.

    SvaraRadera