söndag 15 januari 2012

BIOPSI - LIVMODERTAPPEN

Första gången jag skulle göra en biopsi på livmodertappen var jag lyckligt ovetande om att det var just det jag skulle göra den dagen. Jag trodde att jag skulle göra ett vanligt cellprov. Kanske hade jag läst min kallelse slarvigt eller så hade jag en läkare som inte var så bra på att förklara. Oavsett så var det nog rätt bra, för jag tycker att denna typ av biopsi gör ont. Riktigt ont!

Ni som följer min blogg, har nog redan läst om vad en biopsi är & hur det går till men för er som är nya... En biopsi är när läkaren tar ett vävnadsprov. Ett vävnadsprov är en liten del av dig, med betoning på ordet liten. I detta fall är det en liten del av livmodertappen som läkaren, typ, knipsar bort.

En biopsi på livmodertappen görs utan bedövning. Det är naturligtvis inte så upplyftande men att få bedövning gör lika ont som att göra själva biopsin, tyvärr. Det ger liksom inget att gnälla över detta. Biopsin går dessutom fort.

Läkaren sticker en "sprutliknande" grövre nål i livmodertappen & knipsar av en bit. Det innebär cirka 2 sekunders smärta. Oftast tar läkaren 2 prov, utifall att det skulle vara något fel på det första.

Jag läste någonstans att en biopsi oftast är smärtfri men kan ibland ge några sekunders smärta eller obehag. Det påståendet ställer jag mig frågande till. Men vem är jag att säga? Jag kanske är ett undantag? Jag tycker däremot att det gör skitont. Jag är också av den åsikten att det är bättre att vara ärlig & säga just det. Det värsta som kan hända är ju att jag har fel - det kanske inte gör ont för alla - och då blir ju det en trevlig överraskning. Oavsett så är inte smärtan outhärdlig. Om den fortsatte i flera minuter skulle det vara riktigt jobbigt men då det går över på 2 sekunder överlever man. Det går att bita ihop. Och det är ju för en bra sak. 

Efter en biopsi kan det blöda lite. För mig har det endast varit småblödningar & det går över fort.

Nästa inlägg kommer att handla om konisering. Det är steg två om biopsin visar ett dåligt resultat.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag halkade in här när jag sökte runt efter info eftersom jag snart ska göra en biopsi som du skriver om..
    Har läst att det gör jätteont också :C
    Men du skriver att det går snabbt över?
    Jag är smått livrädd för detta ingrepp mest för att det är så obehagligt..
    Men hur upplevde du smärtan? Gör det liksom ont "i magen" eller hur känns det? :C
    //Orolig..

    SvaraRadera
  2. Hej! Det är så klart svårt att beskriva smärta. Nu är det dessutom länge sedan som jag gjorde detta ingrepp. Som jag minns det så påminner det om när det "hugger till" i magen ibland då man har mensvärk. Det känns liksom som en miniblixt i magen. Det gör, som jag skrivit ont, men det går fort. Det är på inget sätt utdraget. Tänk att gjorde det ont & det vore utdraget - då skulle läkarna bedöva. Jag har ju varit med om att bli bedövad i livmodertappen & det gör ungefär lika ont. Det är dock mer utdraget. Jag hoppas att just det kan få dig att må lite bättre, dvs att det gör lika ont oberoende om de sticker en med en tunn nål eller då de tar loss en liten bit, som vid biopsin.

    Lycka till & försök att inte oroa dig. Det går fort över!

    //Susanna

    SvaraRadera
  3. Tack så jättemycket för snabbt svar! :)
    Kände verkligen att jag behövde få ett svar från någon som faktiskt gjort det, och inte en läkare som bara säger att "det kan kännas lite nu".
    Är beredd på att det kommer göra ont, men det känns bättre nu :)
    TACK!

    SvaraRadera