tisdag 30 april 2013

VALBORGS ELLER?

Rubriken säger väl allt? Jag hade tänkt skriva bara Valborg men blev tvärt osäker på om det just är Valborg vi firar denna dag. Med dessa ord förstår ni nog att jag inte har rutin på detta.

Vi firar alltså aldrig Valborg & jag gissar att det inte är en tradition vi kommer att börja med. Norra Sverige är liksom kall  denna årstid & jag har aldrig förstått det här med att springa ut & grilla i kylan eller fara & titta på brasor (för visst förekommer det denna dag?) eller bränna av smällare.

Mannen är i England med jobbet & jag har suttit hemma med Nationella prov. Efter ett personbästa på gymmet, vad gäller både löptid & längd, har dagen inte gått till spillo. Nu blir det uppvärmda rester till middag & kanske något finns att se på tv.

Jag får nog förresten börja titulera mig som löpare snart. Det är en omskrivning jag aldrig trodde att jag skulle använda i samma mening som mitt namn men... efter att ha sprungit i 46 minuter steg jag av löpbandet, drack lite vatten för att sedan tänka "jag kanske skulle springa lite till - jag är ju inte så trött". Ja, tänker man så då är man dels inte riktigt klok & dels så är man nog löpare.

Senaste proverna visade förbättrade resultat så det blir att fortsätta med Entocort, 3 om dagen, iaf fram till nästa provtagning. Jag vill helst slippa medicinen men jag är glad att proverna är bättre. Trots att jag var hemma själv igår, då brevet från lassa med provsvaren kom, försökte jag leka "jag-bryr-mig-inte-och-öppnar-det-sedan" men nej, jag bryr mig visst & det var en stor tyngd som lyftes från axlarna när resultatet var bättre. Puh!

2 kommentarer:

  1. Hejhej!

    Jag har haft autoimmun hepatit sen ungefär sju år tillbaka! Varje gång jag har gjort biopsi(då var jag under 18) så har jag fått narkos. Och nu är jag över 18 och vill kolla med dig om jag någon gång skulle göra biopsi igen, kan man få välja att ha narkos eller inte? Om man inte får det, varför är det så?

    SvaraRadera
  2. Hej Anamarija!

    Jag vill börja med att skriva att jag inte är en läkare utan min blogg kommer från ett patientperspektiv. Jag kan därför inte ge dig något professionellt svar utan enbart spekulera.

    Jag har aldrig blivit erbjuden att göra en biopsi under narkos. Jag fick min diagnos efter att jag hade fyllt 20. Jag gissar att det är orsaken, alltså din unga ålder.

    Eftersom jag har gjort mina biopsier utan narkos kan jag säga att jag personligen inte skulle vilja bli sövd under detta ingrepp. Narkos medför ju liksom en risk i sig.

    För mig har det inte varit så mycket smärta inblandad - nått litet nålstick bara & nått litet obehag - & personalen jag har mött har varit supertrevliga & duktiga. Så om du skulle göra en biopsi i framtiden utan att få narkos hoppas jag att du inte oroar dig & att det går lika som det har gjort för mig... för då har du verkligen inget att vara rädd för.

    Lycka till & ställ gärna fler frågor om du undrar över något.

    /Susanna

    SvaraRadera