onsdag 10 april 2013

SKEPTISK

Mina prover har blivit ännu sämre så nu måste jag göra något. Då min läkare försöker ta mina önskemål i beaktande, dvs att jag helst inte vill höja min Azatioprindos & att jag inte vill äta Prednisolon, har han skrivit ut Entocort. Om jag förstår rätt så är det ett slags kortison som har mindre påverkan på resten av kroppen.

Jag? Ja, som vanligt är jag skeptiskt. Jag vet inte varför jag har så svårt att acceptera nyheter eller motgångar. Jag antar att det har med kontroll att göra. Om jag har dåligt med pengar kan jag alltid jobba mer, om jag bråkar med någon kan jag se till att prata med dem om det, om jag mår dåligt kan jag försöka äta nyttigare men då det kommer till min sjukdom kan jag inte göra något. Ju bättre jag lever desto sjukare verkar jag bli. Som att mitt hälsosamma leverna främjar immunförsvaret förmåga att överaktivera sig. Det känns orättvist. För om jag försakar godis, kolhydrater & fritid för att hinna träna samt tänker på vad jag handlar & lägger ut mer pengar för ekologiska varor ja, då tycker jag att jag borde få något för det.

Nu måste jag få mig själv till att ta dessa tabletter. Sedan får jag utvärdera eventuellta biverkningar.

Tanken är att jag ska käka dessa i 2 månader & sedan sker en eventuell nedtrappning. Jag har inte mått 100 under påskens semestervecka. Lite illamående, ingen riktig matlust & trött. Det positiva är att förhoppningsvis tar Entocort bort dessa symptom. Det är dessutom rätt skönt att få en förklaring till varför jag inte känt mig helt frisk.

The silver lining finns alltid där - det gäller bara att fokusera på den & inte det negativa.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag hittade till din blogg när jag satt och googlade runt. Jag har själv autoimmun hepatit i kombination med skleroserande cholangit. Jag har ätit Entocort i sisådär två år, i lägsta möjliga dos.
    Jag tänkte att jag kunde passa på att lämna några lugnande ord här.
    Den har fullständigt räddat mig. Den tar sig direkt till levern och gör det den ska, och skonar resten av kroppen i mycket högre grad än tex prednisolon.
    Jag hoppas att det fungerar lika bra för dig som för mig, och stabiliserar värden och mående!
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Tack Hanna!

    Vad skönt att höra. Jag skriver alltid tidsinställda inlägg så nu har jag hunnit äta Entocort i 6 dygn. Jag är fortfarande lite skeptisk för fötterna kliar lite (de gör ofta det då mina värden är dåliga), jag har fått några små finnar på halsen & bröstet (fast det kan vara "den tiden i månaden"), magen krånglar lite & jag är pigg då jag ska sova på kvällen...

    Jag misstänker att allt detta är inbillning & att orsakerna kring detta finns att finna i naturliga förklaringar. Det är bara det att jag ogillar kortison & all annan medicin överhuvudtaget som gör mig så negativt inställd.

    Det är då skönt att höra från andra som redan har "testat" ett tag & vet vad de talar om. Jag hoppas att min kropp reagerar likadant.

    Tusen tack!

    SvaraRadera