söndag 14 april 2013

APOTEKET

Förra helgen var jag & skulle ta ut medicin. Jag skulle hämta ut Azatiroprin 25 mg. Slut! Helt slut! Restnoterat till i slutet av april.

Vad gör man då? undrade jag. Svar: Ringer sin läkare så de får bedöma situationen eller åker till en annan stad som eventuellt har inne medicinen. ??? Döm av min förvåning!

Tydligen är alla apotek små öar som inte kan beställa mellan varandra. Konstigt.

Nu ska jag skriva på en fullmakt så att mamma, som bor i Göteborg, kan hämta ut medcin åt mig där. Finns det inte i lilla Ske-å kanske turen att hitta rätt tabletter är större i Göteborg. Förhoppningsvis behöver vi aldrig använda fullmakten & medicinen finns inne nästa gång.

Hur löste det sig då denna månad? Azatioprin 50 mg fanns inne så jag får sköta delningen av dessa tabletter själv. Det funkar inte helt tillfredsställande då de 25 mg nog inte blir 25 mg utan snarare 20-30. De är inte så enkla att dela. Men det måste ju vara bättre än ingen medicin alls.

Apotekspersonalen var för övrigt både vänliga & tillmötesgående. De kollade sin databas över apotek som kan tänkas ha inne medicinen & ringde även till andra apotekskedjor. Inget mörker ska alltså falla över deras agerande.

4 kommentarer:

  1. Du kan inte ana hur glad jag är att jag hittat din blogg! Jag fick diagnosen AIH i början av februari och har fortfarande väldigt svårt att acceptera det och att jag måste ta kortison. Har inte hunnit ta mig igenom alla dina inlägg än, men ser fram emot att läsa och kanske få lite mer förståelse för vad jag drabbats av (då jag inte fått speciellt mycket information av sjukvården). Ha en fin dag! // Jennie

    SvaraRadera
  2. Och det glädjer mig än mer att du har hittat hit & funnit bloggen användbar!!

    Jag tycker att du har kommit en lång väg ändå. Jag tror det tog mig flera år innan jag ens förstod att jag faktiskt har en sjukdom. Att acceptera har jag nog ännu inte gjort & jag blir ibland bitter - fastän jag ändå har det ganska bra. Dessutom går ju bitterhet & avsaknad av acceptans mest ut över en själv. Moment 22 liksom.

    Fortsätt gärna läsa & ställ frågor om du har några. Har du gått med i den slutna facebook-gruppen som en tjej har startat? Jag fick tips om den för några veckor sedan & den är toppen. Man kan ställa frågor om medicin o.dyl som flera likasinnade ser & ev kan svara på direkt. Helt fantastiskt!

    Än en gång välkommen!
    /Susanna

    SvaraRadera
  3. Man ska inte dela tabletter eftersom hela medikamentet kan hamna på ena sidan vid produktionen och biprodukterna i andra halvan så i teorin så kan det bli 100-0 mg.
    Bra blogg förresten kommer att läsa igenom hela

    SvaraRadera
  4. Det var intressant vetskap du delar med dig av, Anonym. Det visste jag inte & det verkar som att det har gått Apotekspersonalen förbi också för de har aldrig avrått mig då jag har sagt att jag måste dela. Tack!

    SvaraRadera