onsdag 14 december 2011

KAN JANG

Finns det något bättre då man är förkyld? Det finns inte nog med utrymme för att jag ska kunna prisa detta naturläkemedel nog, för jag hatar förkylningar. Blä, usch & fy. Men bara för att... Kan Jang - I love it!

Naturligtvis kommer det ett men härnäst...

Sedan i somras har jag varit riktigt sur över att de har lagt till en text i deras bipacksedel som säger att personer med autoimmuna sjukdomar inte bör ta Kan Jang. DET HAR INTE STÅTT DÄR TIDIGARE! Visserligen är det rimligt & jag förstår att har man som jag, ett överaktivt immunförsvar & måste äta medicin för att dämpa det så ska man nog avhålla sig från att äta & dricka saker som höjer immunförsvaret igen. Men ändå, det är så nedrigt & otrevligt & hemskt att tänka sig att avstå från detta.

Därför har jag faktiskt tänkt, & detta händer inte ofta, skita i dessa rekommendationer & inmundiga Kan Jang då jag behöver. Mina nerver klarar inte av att veta att då jag är förkyld finns inget mer att göra än gamla husmorsknep. Jag vägrar! Det får helt enkelt gå! Jag är ju dessutom bara förkyld någon gång om året. (bortförklaring 1) Och det har ju gått vägen utan några försämringar på allmäntillståndet fram till nu. (bortförklaring 2)

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas att det hjälper i stället för stjälper. En liten skvätt då och då kanske inte är någon större fara? Har du fått någon information om Kan Jang från doktorn?

    SvaraRadera
  2. Jag äter inlagd sill 1-2 ggr per dag (med potatis eller på smörgås) när jag håller på att bli förkyld och det går då över på 2-3 dagar.
    Inlagd sill är inte uppvärmd så du får i dig sillens antikroppar.
    Dessutom innehåller sill zink och selen som har positiv effekt på immuncellerna.

    Hög konsumtion av fet sill under lång tid bör dock belasta levern, så ät mycket bara under kortare perioder.

    Kombinera gärna fet mat med att tugga mariatistelfrö (1 tesked 4 ggr/dag) som innehåller leverskyddande silymarin.

    Bakat man bröd är bra med krossat linfrö i, som innehåller linamarin, som också är positivt för leverfunktion och att sänka kolesterolvärden.

    SvaraRadera