fredag 9 december 2011

HUDCANCER

(http://www.expressen.se/halsa/1.2647165/cancerfallen-fortsatter-att-oka)


Malignt melanom är den näst vanligaste cancerformen i Sverige, skriver Expressen. Det är tydligen den cancerform som ökar mest. Jag läste i våras på min medicinburk att de lagt till hudcancer som en biverkning. Eller de skriver att patienter som äter immunosuppressiva medel löper utvecklad risk att utveckla tumörer, särskilt hudcancer. Tyvärr är detta relativt ny information för mig. Då jag började medicinera stod det ej skrivet på medföljande information.

Tur att jag bor i norra Sverige & att jag använder solskydd. Det vore taskigt att ha bott på soligare breddgrader i 10 år utan att ha fått den informationen.

4 kommentarer:

  1. Förstår att det kan kännas lite otäckt att läsa sådant, men jag gjorde lite efterforskningar och detta verkar framför allt gälla de som behandlas med Azatioprin efter att de fått transplantat, och särskilt månaderna strax de fått transplantatet. Dessutom gör vi nog alla klokt i att skydda oss från solen. Kram!

    Saxat från FASS:
    "Hos en del mottagare av transplantat, som erhållit immunsuppressiv behandling, synes en ökad risk för neoplasi föreligga såväl i det transplanterade organet som i andra vävnader. Denna ökade risk tycks föreligga under de första veckorna eller månaderna efter transplantationen. De hudtumörer som observerats bland dessa patienter har huvudsakligen uppträtt på solexponerad hud. Patienterna bör uppmanas att undvika direkt solbestrålning och huden bör undersökas regelbundet, p g a en ökad risk för hudtumörer. Det finns dock inget slutgiltigt belägg för att en ökad tumörfrekvens skulle föreligga hos andra patientkategorier under azatioprinterapi. Risken för tumörer är hos dessa patienter mycket liten förhållande till de risker som är förbundna med en del av de sjukdomar, vilka är föremål för behandling."

    SvaraRadera
  2. Tack, det var ju skönt att höra. Tänk om de kunde skriva ut det på medicinasken. Men som du & jag skriver - solskydd på oavsett. Better safe than sorry! :)

    SvaraRadera
  3. När jag började medicinera fanns informationen med på bipacksedeln men ingen sa något om det. Första sommaren satt jag under ett parasoll helt påklädd men nu har jag börjat följa instruktionerna som andra får över vettigt solande. orkar helt enkelt bli totalt utanför när andra vistas ute. Visst är det skit en sådan grej som man får på köpet
    Ha det bra

    SvaraRadera
  4. Ja, Lisbeth jag håller med. Det är mycket som kommer på köpet med denna sjukdom. Tyvärr väljer vi inte vårt öde så vi får väl göra det bästa av det vi har fått. En klyscha men sant lika fullt!

    Jag är själv ingen sol- & badtjej men någon gång på sommaren är det skönt att få gosa i solen. Och som du skriver så vill jag inte bli totalt utanför då vänner eller familj sitter & solar. Eftersom min hud är känslig & då jag har en del ytliga blodkärl har jag alltid varit försiktig då jag solat & använt solskyddsfaktor. Även på vintern ibland. Det visade sig ju vara bra i efterskott.

    Sköt om dig!

    SvaraRadera