måndag 26 december 2011

BIOPSI

För er som aldrig har hört detta ord förrut så är en biopsi = ett vävnadsprov. När jag googlade kom denna käcka beskrivning fram: "Biopsi är ett vävnadsprov som tas från något av kroppens organ." Tänk er ett blodprov fast denna gång är det inte blodet man tar, utan en liten bit av ett organ.

Det är ungefär så kul som det låter.

Jag har gjort minst sex biopsier. Minst tre på levern & minst 3 på livmodertappen. Att hålla räkningen slutade jag med efter 2 biopsier på vardera organ. Fingers crossed, så kan jag utesluta framtida livmodertappbiopsier ur de icke befintliga räkenskaperna.

Jag väljer leverbiopsi vilken dag som helst över det sistnämnda. När man tar ett sådant prov på levern får man bedövning. Det får man inte på livmodertappen.

I mitt nästa inlägg ska jag berätta mer om mina erfarenhet då det kommer till leverbiopsi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar