onsdag 7 december 2011

DUAC

Duac är resultatet av mitt läkarbesök förra veckan. Det heter alltså acne-cremen jag fick utskrivet. Jag började använda den i förrgår. Jag insåg några dagar efter att jag hämtat ut den att jag inte kände något större sug efter att testa något nytt. Jag var också tvungen att erkänna för mig själv att det mest troligt beror på att det vid tidigare tillfällen blivit sämre, betydligt sämre, varje gång jag testad något nytt. så det är kanske inte så konstigt att jag känner visst motstånd.

Jag vet inte så mycket om denna nya creme mer än att den ska smörjas på huden på kvällen en timme innan man går och lägger sig. Den kan användas i upp till 12 veckor & det bör man göra även om besvären försvinner. Om jag ska vara ärlig har jag inga större förhoppningar. Kanske lindrar den lite & det är ju alltid tacksamt. Jag tänker försöka avstå från att läsa på så mycket om denna creme. Google is God men Google ger också upphov till onödig oro så jag skippar det denna gång. Resultaten, eller avsaknad av dessa, får tala för sig självt istället.

Ny tvål måste jag dock köpa för just nu använde jag MD Facial Cleanser. Den är AWESOME men dyr & den peelar huden lite lätt vilket inte brukar vara lämpligt vid annan behandling. För en gångs skull kan jag alltså investera i en sämre & billigare tvål. Alltid något!?

Läkaren jag träffade i Umeå var ok & väldigt trevlig & förstående. Han tog sig tid & inspekterade noga mina besvär. Tyvärr lärde jag mig inget nytt. Eller han tipsade mig om den där " gröna, bra tvålen de säljer på apoteket" (alltså Vichy). Problemet är att jag redan har testat den & Vichy är typ budgetversionen av MD. Bra, men inte toppen. Det är ju däremot trevligt att veta att jag iaf har gjort rätt tidigare, även om det ej funkat.

Han höll även med mig om att acne & AIH kan ha vissa samband. Just att det kan vara svårt att bli av med då immunförsvaret är nedsatt. Då jag redan vet att jag alltid har rätt så fick jag mest vatten på kvarn. :)

Slutligen hallå Umeå Universitetssjukhus!!... mer skyltar som annonserar var huvudentrén finns skulle vara uppskattat. Mörker + bilkörning + tidig morgon + rusningstrafik var inte kul. Jag är imponerad av mig själv som kom rätt. Jag gick efter magkänslan för att hitta. På grund av tidigare tvivelaktig leverne (läs mellan raderna: en man) har jag besökt Umeå vid några tillfällen med buss & den kör ju via sjukhuset. Och visst ja, han var ju läkare så tekniskt sett har jag varit in på lassa några gånger & gått i korridorerna. Om inte, hade det varit VÄLDIGT svårt att hitta. Så, bättre skyltat tack!!

1 kommentar:

  1. Nu har det gått ett par veckor sedan du började använda denna creme. Någon skillnad?

    SvaraRadera