lördag 17 september 2011

ACNE

Jag vill hävda att en följdsjukdom till AIH är acne. Mig veterligen så finns det inga bevis för detta påstående men mig har det drabbat lika fullt. På två olika sätt!

1. När AIH-patienters levervärdena stiger & Azatioprin inte gör ett fullgott jobb ordinerar läkaren Prednisolon. Detta har hänt mig en mängd gånger. Varje gång har jag fått utbrott av acne. I ansikte, på halsen, på ryggen & på bröstet. Av det jag lyckats läsa mig till på nätet är detta något som händer rätt ofta. Orsaken är att Prednisolon sätter ned immunförsvaret & reducerar inflammation samtidigt som medicinen gör att kroppen reagerar långsammare mot den bakteriella infektionen acne är. De små acnebakterierna har alltså chansen att härja mer eller minder fritt. Happy days... for them that is!

2. I mina gener, alltså när jag ser på min familj, finns acneproblem. När jag var tonåring hade jag pormaskar & finnar men vid 18 års åldern började detta avta & min hud blev märkbart bättre. I samma stund blev jag diagnostiserad med AIH & började äta Azatioprin. Sedan dess ökade mina hudproblem igen & så har de kvarstått. 

Azatioprin sätter ned immunförsvaret vilket är bra då man har AIH. Acne å sin sidan beror på bakterier & en infektion i huden. En medicin som sätter ned immunförsvaret försvårar det för kroppen att bekämpa acnebakterier.

Jag tror verkligen inte att detta gäller alla människor som har AIH. Om man aldrig har haft acne finns det ingen anledning att tro att man kommer att få dessa problem i samband med att man börjar medicinera sig. För oss som har oturen att lida av finnar & pormaskar tror jag dock att detta är något vi får lära oss att leva med. Även om det sannerligen inte är roligt att ha dålig hy är det ju ett litet pris att betala. Livet är viktigare än ren hy, eller hur!

1 kommentar:

  1. Jag kom att tänka på vad du sagt om dina problem med acne nu när jag stod och rengjorde ansiktet... Jag har börjat äta B-vitaminer, och det är något som ger mig acne... funderar på att sluta för att slippa det..
    Iaf, så vet jag inte om jag har sagt det, eller om du har hört det tidigare... Men det enda som verkligen har hjälpt mig mot acne (för jag har haft stora problem, även om det inte synts utåt!) är att använda tandkräm!
    Jag smörjer in ryggen, bröstet och ansiktet med tandkräm så ofta jag kan... (dvs när jag bara ska vara hemma). Det hjälper faktiskt riktigt bra!!
    Läste det i början av tonåren i någon ungdomstidning, och det har suttit kvar.. Så just nu sitter jag med tandkräm fulla ansiktet i hopp om att finnarna & porerna i ansiktet ska vara borta imorgon!
    Helt klart värt ett försök. Så, jag röstar på tandkrämen ifall du känner att du vill testa något nytt!
    (om jag minns rätt skulle tandkräm ha någon uttorkande effekt som tog bort finnar och porer.. men var som sagt väldigt länge sedan jag läste artikeln, det viktigaste för mig är att det fungerar!)

    SvaraRadera