onsdag 6 november 2013

GÖTEBORG

Vilken underbar weekend!

Eleverna hade höstlov & jag var ledig i fredags. Då passade jag på att ta flyget ner till Göteborg & hälsa på mamma. Där åt jag gott - både fika & mat, gick på stan & promenerade, var till min favorithudterapeut & bara hade det bra.

Jobbet känns lite lättare & mindre stressigt denna vecka. Det är inte så skoj att vara tillbaka men det är faktiskt bara 33 arbetsdagar fram till jul.

Min hudterapeut, som lägger sig i det mesta, sa att min rygg inte är så bra. Att jag är sned vet jag redan om. Sne = bröstrygg. Hon tyckte att det var hög tid för mig att uppsöka en kiropraktor för att få övningar att göra & så att han kunde slita till mig. Annars kanske mitt skelett "sätter sig" & jag får mer problem i framtiden. Stretcha måste jag också göra då mina muskler är för korta.

Jag har bokat en massagetid till imorgon & det är alltid något. Det tog bara 11 månader att få tummen ur sedan sist. Jag vet att massage inte är samma sak men det är i alla fall en start. Då ska jag njuta.

Min hudvårdsserie, Skinceuticals, har problem med leveranser till sin svenska återförsäljare. Det gillar jag inte. Nu har jag beställt massor, både på nätet & hos min hudvårdsterapeut. Bägga ställena är så klart auktoriserade. Förmodligen oroar jag mig i onödan men jag hoppas att allt kommer igång snart igen.

Nu ska jag sätta mig & tillverka ett prov.

BTW - jag är nere på en tablett Entocort nu. Har jag berättat det? Om proverna är fortsatt bra får jag förhoppningsvis sluta helt med medicinen. Då har jag bara Azatioprinet kvar.

2 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Jag har precis som u AIH. Fick diagnosen för ett år sedan men redan för fyra år sedan såg de höjningar på levervärden.. något jag inte tog tag i. Jag har konstant fått gå på kortison. Vi provade att avbryta det i somras men då höjdes värderna direkt så jag fick börja med det igen. För ett par veckor sen hade jag för första gången på över ett år normala värden och jag fick börja med Entocort (3 tabletter som ska minskas) samt att jag äter azatropin 100mg. Min stora ångest var vikten som ökade med 15 kg i början och som jag kämpar som ett djur med. Blir det lättare? Kan man gå ner i vikt och bygga muskler med entocort? Har du märkt någon skullnad när du bytte kortison?

    Kämpa på!=)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Tyvärr kan jag ej råda dig i den frågan. Mitt "problem" är det motsatta. Jag är & har alltid varit snudd på underviktig. Jag ligger på 51 kg & är 163 lång. Jag vill på inget sätt hamna under 50. Jag äter nyttigt men inte slaviskt på något vis. Denna höst väger jag mindre än på länge (brukar ligga på 53-54) trots att jag tränat mindre än vanligt & ätit mer socker & snacks.

    Jag har aldrig gått upp av kortison. Jag har kanske blivit mer hungrig av det men bara lite & det har aldrig påverkat min vikt negativt. Jag har ju däremot hudproblem (i plural) så där är min akilleshäl.

    Jag tränar med Entocort & har ej upptäckt något problem med det. När jag tog Prednisolon (visst heter det andra så?) så tyckte jag att jag blev piggare & inte trött lika fort så det hjälpte nog mycket.

    Jag hoppas att du lyckas med din träning & att du snart ser resultat. Jag tror att träning är bra oavsett för vår sjukdom.

    Mvh/Susanna

    SvaraRadera