tisdag 6 november 2012

ÖGONINFLAMMATIONSMEDICIN

Det är ju alltid något!

Det är vad dagens besök på VC gav gällande mina förstorade talgkörtlar. Och ett "kom tillbaka om de blir större". Så ungefär som jag trodde. Är inte ens besviken.

Och så gnäller de alltid på att jag använder ansiktscreme. "Det täpper till & orsakar acne." Lever vi på 1800-talet? Det är en väldigt förlegad syn, anser jag. Än en gång verkar det som att hudvårdsterapeuter vinner slaget om vem som är bäst på hud. Iaf när det gäller hudsjukdomen acne. Hudläkaren i Umeå rekommenderade iaf Vichy-serien så han var inte helt emot hudcremer - bara lite. ;)

För att motbevisa: Om det nu vore så att hudcremer orsakade acne - varför har jag mest acne på bröstet & halsen? Det är enda delen av min koppp som jag inte smörjer. Jag testade faktiskt att avstå i 4 månader från hudcremer men såg enbart att min hud blev fetare. Slutsatsen jag drog av det var att huden fick för lite fukt & försökte kompensera. Naturligtvis finns det bättre & sämre cremer men så länge de är icke komedogena & kvalitativa är det bra.

Jag fick däremot Duac utskrivet igen eftersom de faktiskt kunde hålla med om att jag har finnar på halsen & lite på bröstet. Om jag kommer att hämta ut cremen eller ej återstår. Nu har jag ju börjat med Aco:s acnegel på halsen & jag hoppas att det ska hjälpa (typ Salisylsyra). Jag vill helst slippa aggressiva krämer (tänker på engelska ordet "invasive") som försvagar hudbarriären. Funkar inte Aco får jag väl lov. Är rätt less på sjal-träsket jag har hamnat i... även om det är ok med tanke på förkylningen som än en gång slagit till.

Mamma köpte ju en underbart fin sjal till mig som jag längtar efter att ha (+ alla mina vanliga kläder BUHU) men än så länge är den för "öppen".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar