onsdag 23 oktober 2013

SKABB

En ny "erfarenhet"?

Sambon fick, för en tid sedan, skabb. Med en tid sedan menar jag 1-2 månader sedan. Jag har bott ute i sommarstugan & inte brytt mig så mycket då han sagt att det har kliat på kroppen. Jag har bett honom kolla upp det på VC men inte mer.

Samma vecka som jag flyttade hem & han fortfarande talade om kliande prickar på kroppen bad jag honom googla skabb & ta upp bilder så att jag också skulle få se. Och ja, självklart var det skabb.

Han fick ringa VC dagen därpå & efter det följde en isoleringsfas hemma. I princip, hela bohaget åkte ut på balkongen i flyttlådor, lägenheten städades & tvättades. Vi tvättade oss själva & smorde in oss från tå till käklinje. 24 timmar senare fick vi duscha & tvätta alla sängkläder igen. Kläder & övriga tyger fick ligga kvar i 2 veckor till ute på balkongen. Det är först nu som vi äntligen har packat in det mesta & organisera tillbaka allt.

Fy bubblan alltså.

Sambon verkar vara fri från de flesta besvär. Vi hoppas att allt ska ge sig & inte att enda liten varelse har överlevt. Jag har inga & har aldrig haft några symptom. Därför var det riktigt surt att måsta vara hemma från jobbet & genomgå hela processen. Jag fick dessutom utslag 1-2 dygn efter att krämen var borttvättad. Prickar över mage & armar som kliade fruktansvärt.

Det här vill jag aldrig göra igen.

Jag hörde att medicin mot skabb har sålts i Norra Sverige som aldrig förr denna höst. Watch out hörrni. They are out there!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar